Výběrová řízení
Rizika
1. Přiměřenost pravidel v zadávací dokumentaci
Velkým úskalím pro výběr uchazeče bývá volba optimálních podmínek a parameterů, která má uchazeč splnit, obecně označována jako
Příliš měkce nastavená pravidla
zvyšují pravděpodobnost, že zakázku vyhraje rizikový dodavatel, který:
- podobnou zakázku nikdy nedělal
bude se na vás učit, vysoké riziko nízké kvality
- podal nabídku jen proto, aby ji mohl „prodat druhému dodavateli v pořadí“
takový dodavatel podstřelí cenu a doufá, že se dohodne s druhým dodavatelem v pořadí; pokud se nedohodne, je celkem zřejmé, že to pro plnění zakázky není dobře; pokud se dohodne, je to stejné – druhý dodavatel v pořadí dá část své odměny spekulantovi a pak ji musí dohnat na plnění zakázky
- nabídku podstřelil a doufá, že oškube poddodavatele
to je asi úplně zbytečné komentovat...
Příliš tvrdě nastavená pravidla
Již dříve zmíněné přiměřeného nastavení požadavků zde platí dvojnásob:
- Pokud nastavíte měkce jeden požadavek, zpravidla se tolik nestane – pokud ale nastavíte příliš tvrdě i jen jedno kritérium, může vám toto jedno kritérium „zrušit zakázku“ samo o sobě, neboť zvyšují pravděpodobnost, že nabídku nepodá nikdo
- a nebo nabídka bude zbytečně drahá.
2. Porušení pravidel zadávání zakázek
- Porušením pravidel pro zadávání veřejných zakázek (přesněji každého jednoho takového pravidla) se vystavujete riziku postihu – pokuty, sankce, korekce…
- I zde sice platí otřepané „není žalobce – není soudce“, ale není rozumné na to příliš spoléhat. Už jen proto, že dokumentace se u veřejných zakázek v režimu zákona uchovává povinně 10 let, to je docela dlouhá doba.
- Specifický případ jsou pak
Rizika zakázky spolufinancované z Fondů EU
- Není výjimkou, že se zadávání zakázky kontroluje několikrát a zde platí, že co kontrola, to potenciální žalobce.
- Navíc – můžete zde celkem snadno narazit na kontrolora, který věci nepříliš rozumí, nebo který bude hledat pochybení cíleně, dokud něco nenajde (v praxi se mi několikrát stalo, že si kontrola chybu i vymyslela, když se jim to hodilo…).
- Pokud máte dojem, že jste v právu, braňte se – před několika lety jste se mohli dostat do situace, kdy jste se bránit nemohli, to již ale neplatí.
Auditoři zakázek spolufinancovaných z Fondů EU nepovažují za relevantní např.:
- přezkoumání veřejné zakázky bez konstatování správního deliktu ze strany ÚOHS
- v době zadání veřejné zakázky aplikovaná judikatura neexistovala;
- ve výběrovém řízení nebyly podány námitky;
- výrazná úspora oproti předpokládané hodnotě veřejné zakázky.
- auditoři jsou zvláště „alergičtí“ na případy, kdy vyloučíte či nevyberete (byť oprávněně) nejlevnější nabídku, nebo
dostanete pouze jednu nabídku; v těchto případech můžete opravdu očekávat nečekané i neuvěřitelné…
4. Konkrétní příklady
Konkrétní příklady
- nedodržování předepsaných lhůt
- neúplné dokladování jednotlivých úkonů
- složení hodnotící komise (resp. komise pro otevírání obálek) neodpovídá internímu předpisu žadatele; §74 zákona, resp. závazným postupům
- nesprávné stanovení druhu veřejné zakázky
- nedovolené rozdělení předmět zakázky
- netransparetně nastavená hodnotící kritéria
- oprávněnost dodavatele
- diskriminační požadavky
- chybná kategorizace požadavku - pojistná smlouva
- nevyloučení dodavatele, který nesplnil stanovené podmínky - nebo neprokáže splnění jednoznačně
- neověření hodnot pro hodnocení nabídek
- chybné prokázání kvalifikace subdodavatelem