Střednědobý výhled rozpočtu je nástrojem územního samosprávného celku a svazku obcí sloužícím pro střednědobé finanční plánování rozvoje jeho hospodářství.
Sestavuje se na základě uzavřených smluvních vztahů a přijatých závazků zpravidla na 2 až 5 let následujících po roce, na který se sestavuje roční rozpočet.
Střednědobý výhled rozpočtu obsahuje souhrnné základní údaje o příjmech a výdajích, o dlouhodobých závazcích a pohledávkách, o finančních zdrojích a potřebách dlouhodobě realizovaných záměrů. U dlouhodobých závazků se uvedou jejich dopady na hospodaření územního samosprávného celku nebo svazku obcí po celou dobu trvání závazku.
Výdaje na vlastní činnost obce v její samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj.
Ze zákona o obcích č. 128/2000 Sb. vyplývá, že obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem. Dále platí, že majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti. Obec je povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Zákon o finanční kontrole (zákon 250/2000 Sb.) nad rámec účelnosti a hospodárnosti hovoří také o efektivnosti majetkových operací.
Při realizaci projektů se mnohde jedná o víceletý proces. Proto je nutné plánovat výdaje do rozpočtu obce s dostatečným předstihem.
Součástí projektového cyklu není jen samotná realizační fáze, ale také fáze přípravná, která jí předchází, a fáze provozní, která následuje pro realizaci investice. Většinou všechny tři fáze projektového cyklu s sebou nesou určité náklady (na přípravu stavby, investiční výdaje spojené s realizací stavby, provozní výdaje po dokončení investice).
Všechny tyto výdaje musí být včas zahrnuty do rozpočtů příslušných let. Vzhledem k termínům sestavování ročního rozpočtu je nutné konkrétní výdaje daného roku plánovat minimálně s ročním předstihem.
Každý ze zdrojů finančních prostředků má svá specifická pravidla, se kterými se žadatel, resp. potenciální příjemce musí seznámit, aby se vyhnul případným problémům při přípravě, realizaci i ukončování projektu.
V případě, že se územní samosprávný celek podílí na realizaci programu nebo projektu spolufinancovaného z rozpočtu Evropské unie, musí jeho rozpočet na příslušný kalendářní rok obsahovat stanovený objem finančních prostředků účelově určených na spolufinancování programu nebo projektu Evropské unie.